Wat doen wij?

Stichting Philia (het oud Griekse woord voor ‘vriendschap’) brengt mensen met een beperking, die op zoek zijn naar vriendschap, met elkaar in contact. Naast veiligheid staat de persoonlijke ontwikkeling van onze leden hierbij voorop. Stichting Philia streeft ernaar de eenzaamheid bij mensen met een beperking te bestrijden, meer zelfvertrouwen en een beter zelfbeeld te ontwikkelen. Bovendien stimuleert Stichting Philia de emancipatie en zelfredzaamheid van mensen met een beperking.

Voor wie?

De doelgroep van Stichting Philia is tussen de 20 en 50 jaar en heeft een lichamelijke, visuele of (licht) verstandelijke beperking, een autistische stoornis of Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH).

Hoe?

Om onze doelen te bereiken heeft Stichting Philia een aantal diensten en projecten ontwikkeld:

Project BioSoepi.nl’, de groene verbinding!

Bij BioSoepi.nl werken vrijwilligers met een verstandelijke beperking of een afstand tot de arbeidsmarkt in de voorbereiding, keuken en de bediening. Zij worden begeleid door professionele medewerkers en vrijwilligers waardoor een goede kwaliteit van het eindproduct wordt gewaarborgd. Een belangrijke functie van het project is dat mensen met een beperking kunnen (leren) koken en werken in een professionele horecasetting. Het tweede doel van dit project is om deelnemers en buurtbewoners met elkaar te verbinden door de totstandkoming van een buurttuin en het samenkomen van deelnemers en buurtbewoners in het buurtcentrum van Stichting Maatvast. BioSoepi.nl werkt uitsluitend met verse biologische producten en ingrediënten uit de eigen volkstuin. Lees meer >>.

‘Samen op zoek naar vriendschap’

In samenwerking met de gemeente Haarlemmermeer start Stichting Philia het project ‘Samen op zoek naar vriendschap’. In deze lokale pilot biedt Stichting Philia mensen uit de Haarlemmermeer intensieve begeleiding op zoek naar vriendschap. Wij gaan de strijd aan met de eenzaamheid door het aanreiken van een totaalpakket: een online platform Vrienden4Vrienden.nl in combinatie met persoonlijke begeleiding en activiteiten. Het project onderscheidt zicht doordat wij géén gebruik maken van buddies, maar dat wij onze leden begeleiden op zoek naar échte vriendschap. Onze Vriendschapscoaches functioneren als coach en ondersteuner, niet als buddies. De coach kan deelnemers helpen met het opstellen van het profiel en het versturen van berichten op het platform. Ook mogelijk via PGB!

Bootcamp4Friends, de gezonde verbinding!

In samenwerking met de gemeente Haarlemmermeer start Stichting Philia het project ‘Bootcamp4Friends’. In deze lokale pilot biedt Stichting Philia een nieuw Bootcamp concept, niet zozeer in de trainingsmethode, maar in het sociale concept. Het idee hierachter is dat mensen uit de Haarlemmermeer elkaar en andere mensen kunnen ontmoeten tijdens deze bootcamplessen.

Tijdens de bootcampsessies worden er zowel in groepsverband als in koppels kracht- en balans oefeningen gedaan en hierdoor kunnen er ook nieuwe contacten gelegd worden. Daarnaast kunnen deelnemers ook na afloop contact met elkaar houden via het nieuwe online platform Vrienden4Vrienden.nl en bieden wij een persoonlijk traject met een ‘vriendschapscoach’, de coach ondersteunt bij het leggen en onderhouden van contacten. Lees meer >>