Vier keer per jaar brengt Zorg en Zekerhied het GeZZond magazine uit. Een magazine door en over Zorg en Zekerheid met daarin actuele onderwerpen, acties en thema’s. Lees hier het mooie artikel over lunchroom BioSoepi.

Bij lunchroom BioSoepi in Nieuw Vennep werken naast een professioneel horecateam mensen met een beperking in de keuken en de bediening. Het is een initiatief van Stichting Philia, die deelnemers en buurtbewoners met elkaar wil verbinden door het opzetten van activiteiten. Wat schaft de (soep)pot vandaag? Uien-, courgette- en selderijsoep.

Dit is chef-kok Jeffrey. Hij werkt een paar dagen in de week in de keuken van BioSoepi. Het bevalt goed. ‘Ik houd van koken en het is een leuk team om mee te werken.’ Jeffrey was vroeger souschef bij een restaurant, maar raakte vijf jaar geleden plotseling slechtziend. ‘Het was een soort van kortsluiting in de kabeltjes van de hersenen naar de ogen. Het overkomt zo’n tweehonderd Nederlanders per jaar. Ik heb nog acht procent zicht, zie alleen silhouetten.”

Lees hier hele artikel: https://www.zorgenzekerheid.nl/geZZonddec2016/#10-11

Stichting Specsavers Steunt start deze maand voor de zevende keer op rij met een nieuwe donatieronde. Ook BioSoepi doet dit jaar mee en wij hopen dat jij ons kan helpen.

Dat kan op drie manieren:

1. Wil jij tussen 14 november tot 12 december 2016 elke dag een stem uitbrengen? Stemmen kan hier: http://stichtingspecsaverssteunt.specsavers.nl/stemmen/biosoepi-de-gezonde-verbinding_40610/
  2. Steun ons via Facebook! We hebben een speciale facebook aangemaakt: https://www.facebook.com/steunbiosoepi/. Volg en like ons en nodig al jouw vrienden uit dit ook te doen.

Namens het hele team van BioSoepi bedanken we iedereen voor alle support.

Samen eten met buurtgenoten? Vrijwilligerswerk doen? Op zoek naar een wandelclub in de buurt? Op de Samen Meer voor Elkaar-informatiemarkt vinden inwoners een uitgebreid aanbod op het gebied van zorg en ondersteuning, ontmoeting, sport en cultuur in hun omgeving. We hopen u binnenkort te verwelkomen in de lunchroom van BioSoepi.

Proef de soep van Biosoepi

Onze lunchroom vind u in het midden van het Harmonieplein in Nieuw-Vennep. Bij BioSoepi kunt u lekker en gezond lunchen. Voor de lunch kunt u een keuze maken uit onze huisgemaakte soepen en luxe belegde broodjes en sappen ). BioSoepi is er ook met de BioExpress om de heerlijke soepen te laten proeven. Wilt u ter plekke een soepje nuttigen of liever meenemen? Het kan allebei! We laten graag zien wat BioSoepi allemaal te bieden heeft.

DATUM: do 10 nov 10.00-14.00 uur

NIEUW-VENNEP - Ooit was hij een ’verwende Amsterdamse yup’ met een vette bankrekening, vertelt Vincent van Munster (39). Tegenwoordig volgt hij zijn hart en probeert-ie met de door hem opgerichte Stichting Philia mensen met een beperking te verbinden met elkaar. Zijn banksaldo is geslonken, maar initiatieven als Biosoepi, met een lunchroom in het Ontmoetingscentrum, geven hem een goed gevoel. Dat is voor Van Munster echte rijkdom.

Venneper wil gehandicapten met elkaar verbinden

Bijna alle ruimtes in het Ontmoetingscentrum zijn deze donderdagochtend bezet. Knutselen, biljarten of bijkletsen onder het genot van een kopje koffie; de Vennepers weten het ’OC’ te vinden.

Sinds vorige maand heeft het centrum aan het Harmonieplein ook een lunchroom. Vrijwilligers van Biosoepi zorgen dat bezoekers twee dagen per week van een soepje, broodje, smoothie en sapje kunnen genieten. Voor de donderdag werd bewust gekozen, dan sluit de lunchroom mooi aan op de koffieochtend in de grote zaal.

De mannen en vrouwen die de lunch bereiden en serveren, hebben allemaal een beperking. Uit de mond van initiatiefnemer Vincent van Munster zul je het woord ’gehandicapt’ niet horen. Hij vindt die uitdrukking denigrerend.

Stoornis

De kok van Biosoepi, Jeffrey van Haastrecht, heeft een visuele beperking. Zijn zicht heeft hij door een aandoening nagenoeg verloren. ,,Hij is nog steeds een vakman’’, weet Van Munster. Dankzij Biosoepi kan hij z’n oude beroep voorzichtig weer oppakken. Een van de serveersters heeft PDD-NOS, een stoornis in het autistisch spectrum. Maar dat betekent niet dat ze geen horecawerk kan doen, zo blijkt. ,,Ons doel is om de medewerkers te laten groeien naar een baan in de gewone horeca.’’

Van Munster hoopt dat ze de eters regelmatig positief verrassen. ,,Ik wil laten zien wat ze wél kunnen.’’ Hij koost bewust voor het Ontmoetingscentrum. ,,Dat is toch een soort huiskamer, laagdrempelig.’’

Jarenlang verdiende Van Munster een dik belegde boterham. Hij was onder meer manager van een hotel in Amsterdam en had een eigen internetbedrijf. Na een burn-out gingen zijn ogen open. ,,Ik was met mijn zus op vakantie om tot rust te komen. Zij werkte als vrijwilligster met mensen met een beperking. Ik zag dat ze gelukkiger waren dan ik, maar ook eenzaam. Ik was eigenlijk nooit eerder met die groep in contact gekomen’’, bekent Van Munster.

Datingsite

In 2009 begon hij datingsite G-Date.nl voor singles met een beperking. ,,Onder hen is veel eenzaamheid, ze vallen vaak tussen de wal en het schip. Sommigen zien de hele week niemand.’’

,,Ik was wel klaar met het commerciële werk’’, blikt Van Munster terug. Vier jaar geleden was hij het helemaal zat en zegde hij zijn baan op. ,,Ik was bezig met het afwikkelen van een faillissement.’’ Het was goed betaald werk, maar het stond hem tegen. ,,Ik wilde iets zinvols gaan doen. Ik had alles, maar die mensen waren vele malen gelukkiger.’’ Hij ging zich fulltime richten op het verbinden van mensen met een beperking.

Inmiddels heeft Van Munster bijna elfduizend datingprofielen. Het viel hem op hoe eerlijk mensen met een beperking vaak zijn. ,,Ze schrijven in hun profiel ook over hun mindere kanten. Dat ze zo eerlijk zijn, raakt me nog steeds. Zo puur. Op reguliere datingsites is dat wel anders.’’

Ontroerend

Vanuit de datingsite ontstond datingassistent.nl, waarbij ook wordt bemiddeld. Van Munster reisde het hele land door om de juiste partners te vinden voor singles. ,,Ik deed de hele dag intakes, van Groningen tot Zeeland.’’ Van Munster maakte zijn opwachting in het tv-programma The Undateables en deed mee aan het veelgeprezen Syndroom van Johnny de Mol.

,,Ik heb drie brieven die de kluis in zijn gegaan. Zo ontroerend om te lezen.’’ Hij vertelt het verhaal van Maikel, een 48-jarige man met een licht verstandelijke handicap. Toen die Van Munster benaderde, was-ie eenzaam, nu is hij een gelukkig mens en gaat hij in januari samenwonen. ,,Wij maken het verschil, maar ze doen het ook zelf hoor.’’

Van Munster, die tegenwoordig met vrouw en kinderen in Nieuw-Vennep woont, ging verder met verbinden. Eind 2014 richtte hij Stichting Philia op. Met de stichting ging Van Munster zich ook toeleggen op vriendschappen tussen mensen met een beperking - ’Philia’ is Grieks voor vriendschap.

Praatje

Vrienden4Vrienden werd een soort facebook. Daarmee wil hij het makkelijker maken ’gelijkwaardige vriendschappen’ te sluiten. Hij noemt als voorbeeld een slechtziende die regelmatig fietst met een man die met een autistische stoornis kampt. Dat klikt. Het is dus geen maatjesproject, benadrukt Van Munster.

In 2015 bedacht hij ook Bootcamp4Friends.nl. Sporten is gezond, gezellig, geeft de deelnemers een goed gevoel over zichzelf én verbindt. ,,Het is elke zaterdag weer mooi om te zien dat de deelnemers een half uur van tevoren aanwezig zijn om gewoon een praatje te maken.’’ Die aanblik van de popelende bootcampers geeft hem een enorme dosis energie.

Van Munster is nu duizend maal gelukkiger dan toen hij een ’verwende yup’ was. Maar voor zijn portemonnee is het minder. Van Munster verdient al 2,5 jaar geen cent aan z’n werk.

De Venneper wil Stichting Philia professionaliseren, daar is hij nu volop over aan het nadenken. Hij hoopt een beroep te kunnen doen op het Groeiprogramma van het Oranje Fonds, waarmee organisaties die een lokaal initiatief willen laten groeien, worden ondersteund. Het fonds hielp de stichting, net als de gemeente Haarlemmermeer en zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid, al eerder.

Als het nodig is, zal Van Munster ook dingen uit handen moeten geven, realiseert hij zich. Maar hij kan Stichting Philia nu nog niet loslaten. ,,Ik doe het nu allemaal zelf, werk zestig tot zeventig uur per week. Ik ben de drijvende kracht achter de stichting. Ik ken iedereen, weet waar bij mensen de pijntjes zitten maar ook waar ze goed in zijn. Ik vind het lastig dingen uit handen te geven. Dat is een van mijn beperkingen.’’

Biosoepi-lunchroom op donderdag en vrijdag

Iedereen is welkom om op donderdag en vrijdag de Biosoepi-lunchroom in het Ontmoetingscentrum te bezoeken. Ook wie nog nooit in het centrum aan het Harmonieplein is geweest, kan aanschuiven.

Tussen 11.30 en 14.30 uur worden drie soorten soep geserveerd, met ingrediënten uit eigen tuin. De goedkoopste, uiensoep, is 2,50 euro. Courgette- en selderijsoep kosten elk 3,50 euro. Ook kunnen gasten in het Ontmoetingscentrum op donderdag en vrijdag genieten van een broodje belegen boerenkaas, boerenbrie of salami à 3,50 euro. Op de menukaart van Biosoepi staan daarnaast smoothies en sapjes.

Op dinsdag, donderdag en vrijdag bezorgen de medewerkers desgewenst aan de deur in Nieuw-Vennep. Ook bedrijven kunnen de soepen van Biosoepi afnemen, onder meer middels een abonnement. Daarnaast kan de catering verzorgd worden op een feestje of bij een zakelijk evenement. Onlangs stond Biosoepi met de bijbehorende bakfiets op het Oktoberfest op het Harmonieplein.

Van Munster heeft goede hoop dat ’Biosoepi on wheels’ realiteit wordt, zodat de soepen en broodjes ook vanuit een foodtruck verkocht kunnen worden op allerlei festivals. Daarnaast droomt hij van een eigen ruimte voor een Biosoepi-lunchroom. Nieuw-Vennep is daar te klein voor, Hoofddorp en Haarlem zijn wel realistische locaties, denkt Van Munster.

Meer informatie via www.biosoepi.nl

Bron: http://www.haarlemsdagblad.nl/regionaal/haarlemmermeer/article28694934.ece/Eenzaamheid-verdrijven-als-roeping-van-Venneper_

Dankzij de inzet van het team van www.BioSoepi.nl hebben de deelnemers een top middag/avond gehad!! Het was super gezellig en de Soepies waren heerlijk!!! Voor herhaling vatbaar!

Dus 5 november is er weer een workshop 'Soep maken' waarbij gezond eten en gezelligheid voorop staan. In een workshop van ongeveer 2 uur leer je soep maken met biologische ingrediënten, krijg je handige kooktips en eet je de soep na afloop samen met de groep op. Aanmelden kan her: https://www.stichtingphilia.nl/philia/24-workshop-soep-maken-hoofddorp.html

BioSoepi is een lunchroom met bijzondere talenten. De Lunchroom is gevestigd in het Ontmoetingscentrum in Nieuw-Vennep. Binnen dit werkgebied leren de talenten alles van het horeca vak en brengen we ze in contact met onze buurtbewoners. BioSoepi Lunchroom en Catering is volop in ontwikkeling en wij zijn op zoek naar enthousiaste vrijwilligers die ons team willen komen versterken.

Heb jij passie voor mensen en de horeca?
Lijkt het je leuk mee te bouwen aan een project waarbij onze talenten een belangrijke rol vervullen dan komen wij graag met jou in contact! Voor meer informatie kun je direct contact opnemen met Vincent van Munster op telefoonnummer: 0252 865 616. Zie ook: www.BioSoepi.nl.